Która z konsol ma najlepszą wydajność?
17 października Opowieść o zarazie: Requiem został wydany entuzjastycznym fanom na całym świecie. Recenzje są jak dotąd świetne, a gra ma status „Bardzo pozytywny” na Steam w momencie pisania. Ta przygodowa gra akcji ma wiele zalet z silną narracją i historyczną oprawą z elementami horroru. To także jedna z nielicznych gier, która została stworzona wyłącznie na konsole nowej generacji i PC, co oznacza, że nie musiała nią rządzić starsza technologia. Bez konieczności brania pod uwagę ograniczeń procesorów/GPU PlayStation 4 i Xbox One lub starszych, programiści z Asobo Studio mogli swobodnie przesuwać granice własnego silnika do gier, aby zapewnić wrażenia nowej generacji.
Opowieść o zarazie: Requiem jest oszałamiający wizualnie, zwłaszcza na PC. Istnieje kilka ekskluzywnych wersji na komputery PC, które sprawiają, że gra działa jeszcze lepiej niż konsole, w tym obsługa ray tracingu i opcje wspomagania refleksu. Wersja na PC jest również jedną z niewielu gier, które debiutują nową technologią DLSS 3.0 firmy NVIDIA, o której mówiliśmy wcześniej na tej stronie.
Kanał YouTube, Digital Foundry, stworzył recenzję techniczną gry, aby porównać wydajność gry w szczególności na PlayStation 5, Xbox Series X i Xbox Series S. Film, który znajduje się poniżej, zawiera wiele szczegółów na temat technologii stojącej za tym nowym wydaniem, więc zachęcamy do obejrzenia oryginału w celu uzyskania pełnego opisu. Jeśli jednak nie masz 20 minut, podsumujemy tutaj ich analizę.
Gra jest lepsza niż prequel, Opowieść o zarazie: niewinność, ogólnie dlatego, że twórcy rozszerzyli środowiska, narrację i mechanikę gry skradanki. Ponieważ tereny zewnętrzne są teraz znacznie większe, gracze mogą poczuć tę przestrzeń, próbując przekraść się obok uzbrojonych strażników i hord szczurów.
Skoro już jesteśmy przy szczurach, sygnatura gry została również powiększona i lepsza dla konsol nowej generacji. Liczba szczurów wzrosła z 5000 w prequelu do 300 000, a rój zamieszkiwał ciemne przestrzenie tuż poza światłem pochodni. Odkąd Opowieść o zarazie: Requiem to przede wszystkim gra skradankowa z zagadkami do rozwiązania, aby dostać się tam, gdzie chcesz. Łącząc strażników i szczury, gracze muszą być szczególnie sprytni w posługiwaniu się światłem i dźwiękiem, aby przejść bez szwanku. Ta ulepszona mechanika rozgrywki i efekty wizualne sprawiają, że gra jest jeszcze przyjemniejsza niż jej popularny prequel.
Należy zauważyć, że podczas gdy wersja na PC pozwala na 60 klatek na sekundę przy odpowiednim sprzęcie, obecnie najwyższy współczynnik klatek na sekundę na konsolach wydaje się wynosić 40 klatek na sekundę, jeśli gracze korzystają z wyświetlacza 120 Hz. Ogólnie rzecz biorąc, konsole wydają się być ograniczone do 30 klatek na sekundę podczas korzystania z wyświetlacza 60 Hz, więc fani są trochę rozczarowani.
Choć rozczarowuje fakt, że prequel działał w 60 klatkach na sekundę na PlayStation 5 i Xbox Series X|S, powód, dla którego nowa gra nie ma sensu. Nowa gra jest znacznie bardziej wymagająca i stawia na grafikę nad mechaniką. Wizualnie ta gra ma większe obszary do nawigacji i wiele, wiele więcej szczegółów. Samo życie roślin jest ogromnym wskaźnikiem tego ogromnego wzrostu szczegółowości. Biorąc pod uwagę krytykę pierwszej gry, którą w pewnym sensie przepychali gracze, ta aktualizacja do szerszego, bardziej szczegółowego świata jest oszałamiającym ulepszeniem, które pochłania dużo mocy.
Jeśli chodzi o porównanie wyświetlania obrazu na konsolach, Xbox Series S wydaje się być zauważalnie w tyle za Xbox Series X i PlayStation 5. Seria S ma tylko rozdzielczość 900p w porównaniu z rozdzielczością 1440p dla pozostałych dwóch konsol. Te liczby są takie same jak w poprzedniej grze, więc nic nie zostało stracone. Po prostu to się nie poprawiło.
Ogólnie rzecz biorąc, gra wygląda niesamowicie i jest warta wypróbowania, jeśli podobała Ci się pierwsza gra. Nie będziesz rozczarowany. Warto również pamiętać, że ta gra właśnie wyszła, więc istnieje potencjał do aktualizacji i ulepszeń w przyszłości.
Źródło