Spis treści[Hide][Show]
Wojna na słowa między id Software a byłym kompozytorem ich LOS Mick Gordon, po ponad roku milczenia, osiągnął nowe wyżyny, ponieważ były kompozytor zabrał się do swojego osobistego bloga Medium, aby wyładować na swoim byłym pracodawcy. Dowody przedstawione w poście Gordona zatytułowanym „Moje pełne oświadczenie dotyczące DOOM Eternal” jest wybuchowy, odsłaniając spojrzenie Gordona na to, jak wydarzenia z 2020 roku, przed i po wydaniu DOOM Eternal rozgrywa się.
Post, prawie godzinny do wysłuchania, obala wiele twierdzeń dyrektora id Software Studio Marty’ego Strattona w jego poście na Reddit 2020 zatytułowanym „DOOM Eternal List otwarty OST”, omawiający rzekome kłamstwa dyrektora studia dewelopera, a także „sześciocyfrową ugodę, aby nigdy o tym nie mówić”.
Gordon zaczyna mocno, nie ukrywając swoich przemyśleń na temat wcześniejszych wypowiedzi Strattona,
Marty skłamał na temat okoliczności towarzyszących ścieżce dźwiękowej DOOM Eternal i wykorzystał dezinformację i insynuacje, aby całkowicie obwiniać mnie za jego niepowodzenie.
Na szczęście Gordan podsumował swój własny epicki utwór, dając tym z nas, którzy nie są w stanie tego wszystkiego przetrawić, sedno każdego punktu, który robi. W podsumowaniu czytamy:
DOOM Eternal
Nie zapłacono mi za ponad połowę DOOM Eternalmuzyka: Gra zawiera więcej niż dwa razy więcej muzyki, na której wyprodukowanie zostałam zakontraktowana. Odrzucenia, makiety, dema, z których wiele nigdy nie było przeznaczonych do publicznego wydania. Stworzyłem tę muzykę w ramach procesu tworzenia i udostępniłem w dobrej wierze firmie id Software. Ale id Software wykorzystało muzykę w grze, marketing i ścieżkę dźwiękową i nadal odmawia mi za to zapłaty.
The DOOM Eternal OST był bałaganem
Został ogłoszony, z dołączonym moim imieniem i udostępniony do przedsprzedaży zanim zostałem zakontraktowany, aby go wyprodukować. Pomimo mojego niepokoju i ciągłych apeli Marty odmówił podjęcia jakichkolwiek działań w tej sytuacji, co doprowadziło do dziewięciomiesięcznego opóźnienia, zanim mogłam rozpocząć pracę.
- Po siedmiu miesiącach bezczynności zgłosiłem swoje obawy Bethesdzie.
- Bethesda i ja wynegocjowaliśmy DOOM Eternal OST bezpośrednio, bez udziału Marty’ego.
- Umowę otrzymałem 18 marca 2020 r., zaledwie 48 godzin przed premierą DOOM Eternal. Opóźnienie ogłoszono tydzień wcześniej, zanim podpisałem kontrakt.
Termin upłynął 16 kwietnia (29 dni później), a umowa przewidywała, że id Software ma pełną kontrolę nad kreacją i uzyska dostęp do wszystkich moich materiałów źródłowych.
Marty zataił przede mną kluczowe szczegóły do 13 dni przed terminem, takie jak:
- Potencjalne problemy prawne, z jakimi musieli się zmierzyć przy składaniu zamówień w przedsprzedaży, zanim została ona podpisana.
- Szczegóły na temat ich wewnętrznie wyprodukowanego OST: alternatywy edytowanej z mojego wyniku w grze, nad którym pracowali przez co najmniej sześć miesięcy bez mojej wiedzy i zaangażowania.
Nie zatwierdziłem wydania: W dniach poprzedzających 16 kwietnia Marty odciął mnie od procesu i postanowił zamiast tego wydać ich alternatywną wersję, zmniejszając mój bezpośredni wkład w wypełniacz. Zarówno on, jak i główny projektant audio w id Software, Chad Mossholder, nie pozwolili mi usłyszeć ostatniego albumu i nie uzyskali mojej aprobaty; nie byli do tego zobowiązani umową.
Wydanie OST
Ich słaba jakość wydania natychmiast spotkał się z krytyką, a zaniepokojony Marty osobiście poprosił mnie o pomoc w rozwiązaniu tej sytuacji. Oddałem się całkowicie do dyspozycji Marty’emu i zobowiązałem się do zaspokojenia rozczarowanych klientów lepszym OST. Marty dał jasno do zrozumienia, że chce mnie zaangażować, mówiąc, że chce pozytywnego wyniku, nie ma złych intencji i chce profesjonalnie rozwiązać problem.
- Zaproponował przygotowanie wspólnego oświadczenia dotyczącego sytuacji i ogłaszającego plany dalszego rozwoju.
- Poprosił, żebym wstrzymał się z dalszymi publicznymi komentarzami, dopóki nie będziemy mogli wspólnie przemówić do publiczności.
Marty powiedział mi, żebym spodziewał się projektu w ciągu kilku godzin, ale nigdy nie dotarł.
ZamiastKilka dni później opublikował ponad 2500 słów „list otwarty” na prowadzonej przez fanów stronie Reddit, który wskazał mnie jako jedyną przyczynę nieudanego OST. Post przyciągnął tysiące komentarzy i artykułów prasowych i poważnie nadszarpnął moją reputację osobistą i zawodową. Co najgorsze, zrobił to za moimi plecami, prowadząc mnie gównianą historią o wspólnej pracy nad profesjonalnym rozwiązaniem problemu.
Jego oświadczenie było pełne kłamstw, dezinformacji i insynuacji, a kiedy została zakwestionowana, jego firma zaoferowała mi sześciocyfrową sumę, żebym się w tej sprawie zamknął. Kiedy raz po raz próbowałem, pośród nawału nadużyć, nękania i gróźb, rozwiązać sprawę bardziej polubownie, ciągle odmawiał, obawiając się, jak zajęcie się postem na Reddicie zaszkodzi jego własnej reputacji.
Ale jeśli o mnie chodzi, ważniejsza jest prawda i uczciwość: Słowa Marty’ego zniszczyły mój charakter i zaatakowały moją reputację. Dałem mu wiele okazji do zajęcia się tą kwestią, ale jego odmowa nie pozostawiła mi innego wyjścia niż wydanie tego oświadczenia.
Wydając to oświadczenie, korzystam z prawa do obrony.“
Twierdzenia Gordona nie kreślą ładnego obrazu Marty’emu Strattonowi, id Software czy firmie macierzystej Bethesda, a teraz oczywiście Microsoftowi. Nie wiadomo, dlaczego Gordon zdecydował się teraz opublikować oświadczenie. Być może umowa o zachowaniu poufności wygasła, a może kontrowersje utrudniały Gordonowi zdobycie nowej pracy, a może napisanie i zebranie dowodów na tak długi post zajęło dużo czasu. Piłka jest teraz z powrotem na boisku Bethesdy, id’s i Marty’ego Strattona, aby odpowiedzieć jako następna. To, jak zdecydują się odpowiedzieć, kiedy lub jeśli to zrobią, będzie niezwykle interesujące.
Źródło