FTC może mieć rację, ale nie może po prostu zaakceptować wszystkich argumentów Sony przeciwko przejęciu.
FTC wyjaśniło we własnej skardze administracyjnej blokującej sprzedaż Activision Blizzard King firmie Microsoft, dlaczego nie uwierzyli firmie na słowo.
W wielu komunikatach skierowanych do opinii publicznej i organów regulacyjnych Microsoft twierdził, że ich przejęcie byłoby dobre dla konkurencji. Z Call of Duty będąc kluczowym punktem spornym, na który wskoczyło Sony i krytycy, Microsoft również przedstawił twierdzenia, które oferował Call of Duty dla Sony od dekady i już podjęliśmy to zobowiązanie wobec Nintendo i Steam. I to zobowiązanie może wykraczać nawet poza okres dziesięciu lat, co według Phila Spencera jest zwykłą formalnością.
Jednak FTC przygląda się innej firmie, którą Microsoft już przejął, i jej postępowaniu w związku z tym. Tą firmą jest Zenimax, firma macierzysta zarówno Bethesda Softworks, jak i id Software, dwóch najbardziej czcigodnych i najważniejszych studiów gier w branży.
Oto sformułowanie, którego FTC użyła, aby wyjaśnić swoją nieufność wobec Microsoftu:
„Ponadto wymowne jest zachowanie Microsoftu w przeszłości.
Pomimo oświadczeń Microsoftu skierowanych do europejskich organów regulacyjnych, odrzucających zachętę do uczynienia treści ZeniMax ekskluzywnymi po zamknięciu, po tym, jak KE zatwierdziła transakcję, Microsoft planuje, aby trzy z nowo nabytych tytułów stały się wyłączne dla konsol Xbox firmy icrosoft i usług subskrypcji Xbox Game Pass.
Na przykład, chociaż poprzednie tytuły z serii ZeniMax ukazały się na PlayStation, Microsoft potwierdził, że nadchodzące będą dostępne tylko na konsolach Xbox, komputerach z systemem Windows i usługach subskrypcji Xbox Game Pass.
Microsoft oświadczył również, że Starfield i Redfall, dwie z wyczekiwanych nowych gier będących w fazie rozwoju w momencie zakupu ZeniMax przez Microsoft, staną się również ekskluzywnymi konsolami Xbox i Xbox Game Pass po premierze.
Chociaż FTC ma rację, że Microsoft szybko ograniczył wyłączność na nadchodzącą grę RPG akcji Bethesda StarfieldSzef Bethesdy, Todd Howard, ma inne spojrzenie na tę sytuację. Jak Todd zauważył w swoim wywiadzie dla Lexa Fridmana dwa tygodnie temu, Xbox zawsze był wiodącą platformą dla ich gier z otwartym światem i tam odnieśli największy sukces. W rzeczywistości gry takie jak The Elder Scrolls 5 Skyrim pojawiające się później na konsole, takie jak PlayStation i Nintendo Switch, były refleksją lata po tym, jak udowodniły swój sukces na Xbox i Windows.
Chodzi o to, że same studia gier wideo, w tym studia stron trzecich, dobrowolnie uczynią swoją własną konsolę do gier ekskluzywną, w zależności od tego, co jest najlepsze dla nich i ich projektu. To prawda, że igła się poruszyła, aby gracze oczekiwali, że większość gier będzie wieloplatformowa, i oczekuje się, że prawie wszystkie gry konsolowe pojawią się na PC (zdarzyło się to nawet na Nintendo Switch, wraz z wydaniem na PC ich dawnego ekskluzywnego Demon X Machina).
Niemniej jednak wciąż istnieje wiele projektów, jak np Zagubiona dusza na bok, gdy okoliczności wymagają wyłączności platformy. FTC powinna wziąć to pod uwagę, a nie tylko hurtowo zaakceptować argument Sony, że konsolowa ekskluzywność każdej gry, nawet tak dużej jak Call of Dutybędzie miał tak niszczycielski wpływ na ogromny przemysł, gdzie Call of Duty ma wielu konkurentów.
Nadchodzących kilka miesięcy będzie interesujących do obserwowania, nie tylko ze względu na ostateczny wynik tych działań regulacyjnych, ale także na to, co jeszcze firmy produkujące gry i organy regulacyjne ujawnią na temat branży i siebie samych.
źródło: FTC