Muzyka z Bóg wojny Ragnarok jest obchodzony na całym świecie od premiery gry w listopadzie, a kompozytor gry, Bear McCreary, zebrał mnóstwo pochwał, których kulminacją były McCreary i Bóg wojny Ragnarok otrzymał nagrodę za „Najlepszą ścieżkę dźwiękową i muzykę” podczas gali The Game Awards na początku tego miesiąca. Dzisiaj McCreary nieco odsłonił swoją grafikę, ale także wyjaśnił, w jaki sposób udało mu się zagrać w grze jako Ræb. Ræb jest małą postacią w Ragnaroku, ale jest pięknym hołdem złożonym kompozytorowi dwóch najlepszych tytułów w branży
Stawanie się Ræbem
Partytura God of War Ragnarök była rozszerzeniem wszystkiego, co zrobiłem w God of War (2018), czego kulminacją była jedna z największych orkiestrowych partytur w mojej dotychczasowej karierze. Jednak mój wkład w grę wykraczał poza muzykę.
Wiosną 2019 roku Eric Williams i Cory Barlog zakończyli nasze pierwsze kreatywne spotkanie na temat projektu, pokazując mi grafikę koncepcyjną. Byłem oszołomiony, gdy zobaczyłem na dole stosu tęgiego krasnoluda trzymającego piękną lirę korbową, o znajomej, a może nawet oszałamiająco przystojnej twarzy! Na początku myślałem, że genialny dyrektor artystyczny gry, Raf Grassetti, naszkicował mnie jako krasnoluda w prezencie. Byłem jeszcze bardziej oszołomiony, gdy Eric i Cory powiedzieli mi, że ten obraz to nie żart – to była postać o imieniu Ræb, którą zamierzali umieścić w grze jako postać, którą Kratos i Atreus napotkają podczas swojej podróży, i że chcieli, żebym wykonaj motion capture i zapewnij mu głos!
Ponad dwa lata później, latem 2021 roku, wstąpiłem do Santa Monica Studio PlayStation nie jako kompozytor, ale jako aktor. Dotarłem do etapu przechwytywania ruchu, a ekipa umieściła małe czujniki na całym moim ciele i na mojej lirze korbowej. Dowiedziałem się, że ruchy mojego ciała były rejestrowane przez te czujniki i natychmiast przekształcane w dane animacji dla mojego cyfrowego awatara.
Wchodząc na scenę, uderzyło mnie, jak jałowo to wyglądało – jak magazyn przemysłowy z zaawansowanym technologicznie sprzętem skupionym wokół krawędzi pustej przestrzeni. Ekrany zdobiły peryferie, a kiedy na nie spojrzałem, zobaczyłem prawdziwą magię, cyfrowe środowisko fantasy reprezentujące tawernę w Svartalfheim. Wchodząc do cyfrowej tawerny, zauważyłem Ræba i szybko zdałem sobie sprawę, że idzie, ponieważ ja chodzę! Zatrzymałem się, zachwycony jak dziecko bawiące się nowymi zabawkami, i zacząłem skakać i wymachiwać rękami, obserwując, jak mój cyfrowy awatar odtwarza każdy mój ruch w czasie rzeczywistym. To było jak patrzenie na dziwaczne lustro, w którym widziałem swoje cyfrowe odbicie karła! Zachichotałem w niekontrolowany sposób, poruszając ciałem, a Ræb mnie naśladował.
Aby być aktorem w grze wideo, trzeba uchwycić ich ruch lub wykonać sesję moc-cap. Ekipa powiedziała mi, że zwykle na dłoniach umieszcza się jeden lub dwa czujniki, aby uchwycić ruch ramion, ale wszystkie szczegółowe ruchy palców są zwykle animowane później. Ponieważ jednak większość moich prac związanych z przechwytywaniem ruchu polegała na grze na instrumencie muzycznym, postanowili spróbować umieścić czujniki na wszystkich moich palcach. Nigdy wcześniej tego nie robili! Rzeczywiście, kiedy skończyli, usiadłem, grając w lirę korbową i oglądałem na ekranie, jak palce cyfrowego Ræba falują po jego własnych klawiszach liry korbowej, podążając dokładnie za moimi ruchami.
Nagranie występu liry korbowej okazało się łatwą częścią. Musiałem też udawać, że jestem w zatłoczonym otoczeniu tawerny i naśladować fizyczne maniery wynikające z różnych interakcji z Kratosem i Atreusem. Poświęciłem się chwili i bawiłem się tak dobrze, jak tylko mogłem, starając się nie myśleć o potencjalnie niezręcznej rzeczywistości, w której miałem na sobie obcisłą piżamę, pokrytą kropkami, udając krasnala trzymającego lirę korbową, w środku pokoju, w którym ludzie się na mnie gapią.
Uwielbiałem fizyczność wykonywania przechwytywania ruchu. Jednak pomimo tego, że było to zabawne, nie przygotowało mnie to na dreszczyk emocji związany z nagrywaniem dialogu Ræba kilka tygodni później. Pracowałem ze scenarzystą Mattem Sophosem w małym studiu nagraniowym w Los Angeles, który prowadził mnie przez występy wokalne. Chociaż nigdy wcześniej nie grałem właściwie, odkryłem, że mój proces twórczy jako aktora pracującego z Mattem był taki sam, jak praca kompozytora z reżyserem lub producentem, kiedy pisałem muzykę do narracji. W obu przypadkach naszym wspólnym celem jest sprawienie, by widzowie poczuli coś konkretnego na temat tego, czego doświadczają. Kiedy jestem kompozytorem, używam nut, akordów i rytmów, aby osiągnąć ten cel. Szybko odkryłem, że jedyną różnicą, gdy jestem aktorem, jest to, że używam wokalnego rytmu, modulacji i tonu, aby osiągnąć ten sam cel.
Poczułem dreszczyk emocji, tworząc Ræb dla God of War Ragnarök. Im dłużej pracowałem z Mattem, tym bardziej rozumiałem sytuację Ræba, aw szczególności jego uczucia do towarzysza Kratosa, Mimira. Kiedy wracałem do domu ze studia nagraniowego, miałem zawroty głowy, a serce waliło mi w piersi. Mogę śmiało powiedzieć, że kilka godzin spędzonych na nagrywaniu dialogów Ræba należy do najbardziej ekscytujących twórczych doświadczeń w moim życiu. Chociaż nie sądzę, że rzucę swoją codzienną pracę w najbliższym czasie, chciałbym mieć szansę dalszego odkrywania tej formy sztuki!
Jeśli jesteś podobny do mnie, to teraz pobiegłeś prosto do tej tawerny w God Of War Ragnarok to wszystko, co zrobił Niedźwiedź (a może powinniśmy powiedzieć Ræb?)