Microsoft mówi, że stałoby się to, czego wszyscy byśmy się spodziewali, gdyby nie zobowiązali się do stworzenia multiplatformowego Call of Duty.
Microsoft poczynił interesujący komentarz w swojej odpowiedzi na tymczasowe ustalenia CMA.
Na stronie 18 swojej odpowiedzi piszą:
„Sony ma również umowy na wyłączność dotyczące wielu najbardziej wyczekiwanych wydań innych firm w 2023 roku, takich jak Final Fantasy XVI i Forspoken, oba od Square Enix, z którymi Sony współpracuje od dziesięcioleci.
Komentatorzy branżowi zauważają, że Sony jest „dominującą platformą, której wydawcy tacy jak Square Enix po prostu nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie”. Sony mogłoby łatwo zemścić się, gdyby Microsoft uczynił CoD ekskluzywnym po fuzji, w tym poprzez udostępnienie bardziej popularnych gier wyłącznie na PlayStation.
Microsoft mówi to, co wielu graczy już wie i prawdopodobnie uważa za pewnik, ponieważ wydaje się, że zawsze było to prawdą. Sony naprawdę nawiązało bliskie relacje z wieloma stronami trzecimi, co jest powodem, dla którego otrzymują wiele ekskluzywnych gier lub lepszych wersji tych gier.
Podczas gdy Microsoft daje Square Enix, ich Final Fantasy gry i przepowiedziane jako ich przykłady tutaj, wiemy, że w tej samej sytuacji jest mnóstwo innych gier i studiów. To samo dotyczy Atlusa i ich Osoba Gry wideo. I Bandai Namco Tekken Gry. I Segę Yakuza Gry. Wszystkie te gry były łatwiej dostępne, przez wiele lat były nawet dostępne wyłącznie na PlayStation. I do dziś są blisko związani z platformą.
Ale to nie wszystko. Microsoft dodaje do tych argumentów na stronach od 18 do 19:
„Sony jest dynamicznym konkurentem i nadal rozwija konsolę PlayStation. Kontynuuje nabywanie kolejnych studiów, w tym mniejszościowych udziałów w dużych wydawnictwach.
Sony Corporate Report 2022 określa Sony jako „wiodącego na świecie twórcę innowacyjnych gier wideo oraz produktów i usług sieciowych” oraz „lidera w kategorii marek gier”.
Stwierdza również, że dzięki „rozległym inwestycjom i przejęciom firm zbudowaliśmy portfolio wiodących światowych studiów tworzących gry, najlepszą w swojej klasie technologię i flagowe franczyzy”.
Pomysł, że PlayStation byłoby biernym konkurentem, który nie podjął żadnych kroków w obronie swojej dominującej pozycji w odpowiedzi na hipotetyczne wstrzymanie jednej gry, jest niewiarygodny. Już dzisiaj wygląda na to, że się wzmocni”.
Microsoft nie wymienił tutaj nazw, ale już wiemy, że nawiązują one do przejęcia własnego dużego studia gier przez Sony. Sony potajemnie ogłosiło, że wybrało Bungie, twórcę Przeznaczenie 2, wcześniej w tym roku. Deklarowanym przez nich celem było nie tylko tworzenie przez Bungie większej liczby gier na PlayStation (podobno Bungie pracuje nad przyszłymi grami na żywo dla Sony), ale także zapewnienie Przeznaczenie IP do projektów multimedialnych, ewentualnie filmów lub programów.
Oto rzecz do zapamiętania: nie ma nic złego w kupowaniu przez Sony studiów lub utrzymywaniu z nimi relacji w celu uzyskania ekskluzywnych gier. Microsoft nie określa tego jako złego, błędnego lub antykonkurencyjnego.
Microsoft po prostu zwraca uwagę, że Sony nie jest całkowicie bezradne, jeśli utracą do nich dostęp Call of Dutyczy to z powodu Microsoftu, czy czegoś innego.
W rzeczywistości Sony samo podjęło kroki, aby wyciągnąć Przeznaczenie 2 z Game Pass, chociaż gra nie jest całkowicie usunięta z rynku Xbox.