Byłoby to przełomowe posunięcie dla Microsoftu, które mogłoby zmienić relacje, jakie firmy produkujące konsole do gier mają z poszczególnymi twórcami emulatorów.
Wydaje się, że Microsoft planuje coś interesującego, jeśli chodzi o emulację gier wideo na swoich konsolach Xbox.
Ponieważ niektórzy fani stwierdzili, że nie mogą już instalować emulatorów na swoich konsolach Xbox Series X, otrzymali odpowiedź z drugiej ręki od firmy Microsoft w tej sprawie.
Jak oryginalnie wysłane na Twitterze i zduplikowane na Reddicie, oto co powiedział pracownik Microsoftu:
Skopiuję i wkleję e-mail od znajomego z zespołu ds. kontroli jakości konsoli Xbox:
„Cześć,
Dziękujemy za skontaktowanie się z nami w sprawie niedawnego zakazu używania emulatorów w sklepie Xbox. Dziękujemy za zainteresowanie i obawy.
Aby odpowiedzieć na twoje pytania, główny powód zakazu jest związany z kwestiami prawnymi z Nintendo. Chociaż samo emulowanie nie jest nielegalne, można go używać do grania w gry z konsol, które nadal są chronione prawami autorskimi bez pozwolenia, co może powodować problemy z Nintendo i jej podmiotem stowarzyszonym.
Ponadto poważnie traktujemy bezpieczeństwo, a niektóre emulatory wymagają uprawnień wykraczających poza to, co jest typowe dla aplikacji. Może to stworzyć potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ uprawnienia te mogą zostać wykorzystane przez złych aktorów w celu uzyskania dostępu do poufnych informacji. Z tych powodów podjęliśmy decyzję o zablokowaniu emulatorów w sklepie Xbox.
Rozumiemy jednak, że wielu użytkowników ma włączony tryb deweloperski, aby uruchomić legalną emulację. Nie dążymy do usunięcia tej możliwości, ponieważ nie zapewnia ona dostępu do detalicznych komponentów systemu i jest uważana za bezpieczną. W przeciwieństwie do emulatorów detalicznych tryb deweloperski jest ograniczony do pewnych funkcji i nie ma funkcji odczytu i zapisu systemu.
To powiedziawszy, wciąż badamy sposoby umożliwienia bezpiecznej i legalnej emulacji na konsoli Xbox. Prowadzimy rozmowy z legalnymi programistami emulatorów, aby wprowadzić ich oprogramowanie na naszą platformę, zapewniając jednocześnie przestrzeganie wszystkich praw autorskich i protokołów bezpieczeństwa.
Dziękujemy za zrozumienie i cierpliwość podczas pracy nad tym problemem. Naszym celem jest zapewnienie każdemu bezpiecznej i przyjemnej gry i jesteśmy zaangażowani w znalezienie rozwiązania, które spełni te cele.
Jeśli masz dodatkowe pytania lub wątpliwości, skontaktuj się z nami.
Z wyrazami szacunku,”
Emulacja gier wideo to proces kopiowania sposobu działania systemu gier wideo, aby mógł powielać swoje funkcje. Obejmuje to uruchamianie gier wideo, ale obejmuje także włączanie zapisów, duplikowanie elementów sterujących itp.
Nie ma przepisów określających legalność lub nielegalność emulacji. Amerykańska sprawa z 1999 roku pomiędzy Sony a Connectix doprowadziła do orzeczenia, że emulacja gier wideo nie prowadzi do naruszenia praw autorskich. Jednak w tej sprawie pozostaje wiele szarych obszarów, więc nic nie jest tak naprawdę pocięte i wysuszone.
Co ciekawe, być może już to wiesz, ale wiele firm zajmujących się grami również używa emulatorów do ponownego wydania swoich gier. Emulatory zastąpiły wcześniejszą praktykę przenoszenia gier, gdy systemy komputerowe (w tym konsole do gier wideo) stały się na tyle potężne i wyrafinowane, że łatwiej było emulować niż przerabiać gry od podstaw. Czasami firmy licencjonowały lub same tworzyły te emulatory, ale czasami nie, jak zobaczysz poniżej.
Oczywiście, prawdopodobnie jako hobbysta zająłeś się naśladowaniem; pobierając emulatory i gry, aby na nich grać. Nawet jeśli emulatory i proces emulacji zostały uznane za legalne, niektóre z tych gier nadal są chronione prawami autorskimi. Granie w gry w ten sposób wkracza w tę szarą strefę.
Możesz więc sobie wyobrazić, jak Microsoft zaskoczył wielu graczy, umożliwiając im instalowanie emulatorów na konsolach Xbox One i Xbox Series X|S. Można to zrobić, stosując obejście i przechodząc do trybu deweloperskiego na konsoli.
Następnie twórcy emulatorów wymyślili sposób instalowania emulatorów bez korzystania z trybu deweloperskiego. Możesz zainstalować aplikację na swoim Xboksie z przeglądarki, a następnie użyć tej aplikacji do zainstalowania aplikacji takich jak Retroarch i DuckStation.
Jak dowiedzieli się niektórzy gracze, Microsoft wyłączył tę funkcję bez wyjaśnienia. Ciekawe, czy Microsoft wyda później oficjalny komentarz w tej sprawie, ponieważ to wszystko jest tylko z drugiej ręki i poniekąd pogłoskami. Na podstawie tej wiadomości wydaje się jednak, że poważnie rozważają rozmowy z programistami na poziomie indywidualnym, aby mogli oficjalnie opublikować swoje emulatory na swojej konsoli.
Byłoby to niewiarygodnie przełomowe, biorąc pod uwagę dotychczasową niełatwą relację między twórcami emulatorów a firmami zajmującymi się konsolami do gier. Podczas gdy Nintendo wydaje się być winowajcą blokowania emulatorów tutaj, sprawy mogą również zmienić się w innym niekorzystnym kierunku. Sony wyprodukowało swoje PlayStation Classic przy użyciu PCSX Rearmed, którego sami nie opracowali i za które nie zapłacili. Sony zrobiło wszystko, co w ich mocy, aby przestrzegać warunków licencji GPLv2 PCSX, aby nie musieli płacić programistom PCSX. Wydaje się, że Microsoft nie tylko akceptuje twórców emulatorów, ale chce im zapłacić lub przynajmniej wprowadzić ich jako legalnych programistów na Xbox.
Microsoft wydaje się być najbardziej przyjaznym posiadaczem platformy ze społecznością emulatorów. Szef Xbox, Phil Spencer, wezwał branżę do bardziej proaktywnego zarządzania ochroną gier wideo za pomocą emulacji. Nie jest to więc pusta wypowiedź. Jeśli jakakolwiek firma zajmująca się konsolami do gier wideo jako pierwsza poszłaby w tym kierunku, byłby to Microsoft. Ciekawe, w jakim kierunku to pójdzie, jeśli Microsoft naprawdę to zrobi.