Jest tu kilka dziwnych rzeczy do rozważenia na temat tego, jakiego rodzaju firmą jest prekursor branży.
Florian Mueller z FOSSPatents dokonał zaskakującego odkrycia na temat zachowania Sony wobec konkurencji.
Jak zauważył Mueller na swoim blogu, Sony od lat składa patenty, które określają swoich konkurentów, w tym między innymi inne firmy konsolowe Microsoft i Nintendo, jako „gorsze”.
Mueller wyśledził tę praktykę już w 2011 roku, co jest interesującą datą. Rok 2012 to rok, w którym Kaz Hirai ustąpił ze stanowiska dyrektora generalnego i prezesa Sony Interactive Entertainment. Chociaż ta praktyka mogła się rozpocząć za czasów Hirai, jego następcy, Andrew House, John Kodera i Jim Ryan, kontynuowali tę praktykę w nieskończoność.
Mueller omawia oryginalny patent, który zapoczątkował te poszukiwania. Niedawny patent Sony złożony na uniwersalny pilot używał tego języka do opisywania konsol konkurencji, którymi ten pilot może również sterować.
Jak wyjaśnia Mueller, patenty zwykle zawierają słowo „lepszy”. Chodzi o wyjaśnienie, w jaki sposób nowa technologia jest lepsza od starej, jakie konkretne wady miały wcześniejsze patenty iw jakim konkretnym momencie istniały.
Oczywiście powodem, dla którego ten język pojawia się jako punkt zainteresowania, jest to, że Sony było zaskakująco płynne w komunikacji, jeśli chodzi o umowę Microsoft Activision. Słynny Lulu-Cheng Meservey z Activision ujawnił, że Sony powiedział im, że chcą tylko zablokować fuzję.
Sam dyrektor generalny Activision Blizzard, Bobby Kotick, potwierdził oświadczenie Sony, opisując ich zachowanie jako „rozczarowujące”. Wygląda na to, że Sony przez cały ten czas dyskretnie traktowało swoich kolegów z branży tak nisko.
Wracając do patentów, Mueller spogląda wstecz na inny złożony w listopadzie, aby Sony stworzyło własne NFT i technologię blockchain. Patent Sony odnosi się do zdolności ich technologii do współpracy z produktami „innego, choć gorszego producenta”.
Następnie Mueller wymienia inne patenty Sony, znajdując 13 takich patentów dotyczących technologii, które można wykorzystać w grach wideo, z których wszystkie używają „gorszych”, jeśli chodzi o produkty, które Sony również wytwarza, ale są wytwarzane przez ich konkurentów.
Najwcześniejszy z tych patentów, złożony 29 sierpnia 2011 r., można znaleźć tutaj. Na stronie 9 jest napisane tak:
„Niniejszy wynalazek może być zaimplementowany w aplikacji, która może być obsługiwana przy użyciu różnych urządzeń użytkownika końcowego. Na przykład urządzeniem końcowym może być komputer osobisty, system rozrywki domowej (np. Sony PlayStation 2 lub Sony PlayStation 3), przenośne urządzenie do gier (np. Sony PSP) lub system rozrywki domowej innego, choć gorszego producent.”
Nie jest jasne, dlaczego Sony dodaje ten język w swoich komunikatach. Oczywiście w ciągu dekady, w której firma to robiła, w zasadzie nikt nie wiedział o tej praktyce. Chociaż Sony nie sygnalizowało dokładnie tej akcji, wiedzieli też, że nikt tego nie zauważy.
Rozsądna odpowiedź nie jest taka, jaką fani PlayStation chcieliby usłyszeć, ale oto ona. To wydaje się być prawdziwą kulturą firmy w Sony. Niezależnie od sukcesu rynkowego swoich konkurentów i ich pomysłów, Sony wydaje się uważać inne firmy za gorsze od nich.
Jako interesującą kodę do tego wszystkiego, Mueller spiczasty się, że jego tweet o tej historii był prywatnie lubiany przez specjalistów patentowych, w tym prawników, którzy pracowali dla Ericssona i Nintendo. Wygląda więc na to, że w tej historii jest jednak ziarno prawdy.
To nie jest coś, o czym chciałbyś usłyszeć od lidera rynku w swojej branży lub preferowanej firmy produkującej konsole w swoim hobby.
Ale jeśli Activision było wstrząśnięte nagłym ujawnieniem ich postawy, być może powinniśmy się spodziewać, że coś takiego było prawdą w przypadku Sony. Z pewnością dziwnie jest myśleć o tym w przypadku obecnego lidera w branży, ale wydaje się, że właśnie tam jesteśmy.