Valve jest wspaniałomyślne, jeśli chodzi o zapewnienie każdemu miejsca w grach na przenośnych komputerach PC.
Valve ujawniło, jak postrzega Steam Deck na rynku gier na przenośne komputery przenośne.
Można argumentować, że firma GPD była prawdziwym innowatorem w dziedzinie przenośnych komputerów kieszonkowych, kiedy wypuściła GPD Win w 2016 r. Jednak kiedy Valve wypuściło Steam Deck w 2022 r., rozszerzyło te urządzenia z niszowego, drogiego i trudno dostępnego produktu, do głównej kategorii produktów.
Valve z pewnością dokładało wszelkich starań, aby tak się stało, ale nikt nie kwestionuje, że im się to udało. Ich sukces był impulsem dla innych znanych firm, które również wkroczyły na rynek.
Podczas gdy firmy takie jak GPD, AYN i Aya Neo w dalszym ciągu obsługiwały swoje lojalne bazy użytkowników, producenci OEM systemu Windows, Lenovo i ROG, wypuścili odpowiednio Legion Go i Ally. A teraz widzimy, że pojawia się jeszcze więcej producentów OEM, a najnowszym z nich jest firma MSI i ich komputer przenośny Claw PC.
W wywiadzie dla australijskiego outletu Reviews.Org Lawrence Yang i Yazan Aldehayyat, którzy pracowali nad projektem Steam Deck, opowiedzieli o tym rozwijającym się rynku.
Yang dał jasno do zrozumienia, że nie postrzegają tego jako „wyścigu zbrojeń”, mówiąc:
„Wiele osób bierze udział w tej kategorii, co jest dla nas naprawdę ekscytujące. Kiedy pierwotnie dostarczyliśmy Steam Deck, mieliśmy nadzieję, że ludzie zobaczą, że to coś nowego.
To nie jest laptop i nie jest to konsola podręczna, ale jest to komputer PC w wersji podręcznej. Mieliśmy nadzieję, że uda nam się ożywić tę kategorię i wkrótce będzie ich więcej”.
Aldehayyat powiedział, że podoba mu się, że zgłosiło się więcej firm, mówiąc:
„Podoba nam się pomysł, że wiele firm pracuje nad poprawą komfortu grania w gry poza biurem lub komputerem.
Zatem obserwowanie, jak ludzie próbują różnych rzeczy i sprawdzanie, co się sprawdza, a co nie, i po prostu ulepszanie tego dla użytkowników, powinni być tym bardzo podekscytowani. Jesteśmy tym bardzo podekscytowani i ciekawi, jak to się zakończy.”
Obaj zostali również zapytani o tworzenie corocznych, ulepszonych wersji Steam Deck, w taki sam sposób, w jaki planują ich koledzy na rynku. Yang wyjaśnił, że tego nie zrobią i dlaczego:
„To dla nas ważne i staraliśmy się wyraźnie powiedzieć, że nie trzymamy się rocznej kadencji. Nie będziemy robić podbijania co roku. Nie ma powodu, aby to robić.
I szczerze mówiąc, z naszego punktu widzenia to trochę nie w porządku wobec klientów, gdy tak szybko wypuszczają coś, co jest tylko stopniowo lepsze.
Dlatego naprawdę chcemy poczekać na pokoleniowy skok w zakresie obliczeń bez poświęcania żywotności baterii, zanim wypuścimy prawdziwą drugą generację Steam Deck. Ale jest to coś, czym jesteśmy podekscytowani i nad czym pracujemy.”
W pewnym stopniu wiedzieliśmy, że Valve myśli w ten sposób, ale interesujące jest porównanie ich podejścia z ich rówieśnikami. Niektórzy użytkownicy Steam Deck z pewnością będą zadowoleni z tej wiadomości, ale są też inni, którzy potępią fakt, że w wiele gier na ich platformie nadal nie można grać.
Skok mocy ze Steam Deck do Legion Go i Ally jest zauważalny, ale jest to również częściowo spowodowane tym, że Valve poświęciła czas na zaplanowanie Steam Deck i zdecydowała się na starszy procesor Ryzen niż to, co mają ich konkurenci.
Z drugiej strony, modernizacje procesorów nie przyniosły znaczącej poprawy mocy i wydajności w przypadku komputerów do gier z systemem Windows, wyposażonych głównie w procesory Ryzen. Ale to może się zmienić wraz z pojawieniem się nowej generacji energooszczędnych procesorów do gier, pomiędzy Lunar i Arrow Lake, Snapdragon Elite i Zen 5.
Te nowsze procesory są rzekomo przystosowane do współpracy z modelami AI, ale gry i aplikacje do gier mogą znaleźć inne zastosowania dla NPU i innych nowych technologii, które posiadają.
Można na to spojrzeć tak, że Valve postawił na gry na przenośnych komputerach PC, co sprawdziło się w ciągu ostatnich dwóch lat. Ale to może już nie być prawdą, ponieważ nowa generacja procesorów AI zrewolucjonizuje komputery konsumenckie na całym świecie.