Ponieważ nie potrafią jeszcze stworzyć talii Steam, jest to dobry moment na zbadanie możliwości tworzenia kontrolerów.
Wygląda na to, że Valve odważyło się po sukcesie Steam Decka.
Jak donosi The Verge, firma planuje wypuszczenie dwóch nowych kontrolerów. Brad Lynch ujawnił, że oba filmy trafiły już do masowej produkcji.
Pierwszy kontroler to coś w rodzaju Steam Controllera 2, o nazwie kodowej Ibex. Lynch tak opisał kontroler na Twitterze:
„Ma symetryczne drążki
Szczerze mówiąc, nie jest to daleko od wejścia Steam Deck
Nigdy nie chciałem zbyt wiele mówić o SC2, bo nawet w przypadku przecieków każdy zdrowy rozsądek doszedłby do tych samych wniosków.
Fani Valve, którzy pamiętają oryginalny Steam Controller, zapamiętają odważny eksperyment Valve polegający na zastąpieniu standardowych drążków analogowych podwójnymi trackpadami. Czy gładziki zostały zmapowane w taki sposób, że można ich używać jak drążków analogowych, ale można je również dostosować tak, aby replikowały pewne dane wejściowe, które są możliwe za pomocą myszy i klawiatury?
Można na przykład przesuwać kciukiem po jednym z gładzików, tak jakby przewijano myszką. Mogą także wyświetlić klawiaturę kontekstową. Wszystko to miało na celu umożliwienie grania w gry przeznaczone na mysz i klawiaturę za pomocą kontrolera, ale rezultaty były co najwyżej mieszane.
Na pokładzie Steam Valve przywróciło drążki analogowe. Ale dodali także dwa kwadratowe gładziki na dole drążków analogowych, aby zapewnić graczom większą elastyczność. Valve sprytnie zaangażowało swoją społeczność do tworzenia własnego wkładu do gier Steam, dzięki czemu oni i programiści nie musieli wkładać w siebie takiego wysiłku.
Warto zauważyć, że układ kontrolera na platformie Steam obejmuje pady kierunkowe i przyciski na twarzy na odległych końcach konsoli, drążki analogowe umieszczone obok nich wewnątrz konsoli oraz gładziki pod drążkami analogowymi. Jest to idealna konfiguracja pod kątem ergonomii szerokiego urządzenia, takiego jak Deck, ale nie wiemy, czy będzie działać równie dobrze na standardowym kształcie konwencjonalnego kontrolera gier. Może ten Steam Controller 2 będzie miał kształt dwóch Joy-Conów podłączonych do uchwytu Joy-Con, ale będzie większy? Zobaczymy jak to rozwiążą.
Drugi kontroler, o którym mówił Lynch, ma nazwę kodową Roy i jest urządzeniem wejściowym dla ich kolejnego nadchodzącego urządzenia VR, Deckard. Oto, co Lynch miał do powiedzenia na ten temat:
„Kontrolery Valve Roy mają co najmniej: DPAD, zderzaki, przyciski uchwytów, spusty, ABXY, przycisk systemowy i jakiś rodzaj paska
Jestem pewien tych informacji w oparciu o eksplorację danych ORAZ źródła, które nie chciały podawać swoich nazwisk
Istnieje również niewydane rozszerzenie OpenXR dla tych kontrolerów.”
OpenXR to standard typu open source, więc fani lub inne podmioty mogą sprawić, że Roy będzie działał na innych urządzeniach VR. Tak więc fani teoretycznie mogliby włożyć dużo pracy, aby działały na innych platformach, ale nie wstrzymywalibyśmy się przed zastąpieniem kontrolera Xbox Elite.
Valve w pewnym sensie utknęło ze swoim Steam Deck, ponieważ nie widziało skoku technologicznego, który uzasadniałby nową generację Steam Deck 2 od AMD lub innych potencjalnych producentów SOC. Teraz jest dla nich dobry czas na zbadanie innych przedsięwzięć związanych ze sprzętem i z pewnością zdobyli wystarczające zaufanie, aby fani kupili ich kontrolery. Mamy nadzieję, że zrobili już wystarczająco dużo ze swoją globalną siecią dystrybucji, aby konsumenci mogli łatwo zdobyć te kontrolery w momencie premiery.