Świat o nim zapomniał, ale nie stary, dobry John Romero.
Dzisiaj porozmawiamy o legendzie gier wideo składającym hołd jednemu ze swoich rówieśników.
John Romero to człowiek, którego nie trzeba przedstawiać, przynajmniej graczom. Jako współzałożyciel id software pracował nad projektowaniem i programowaniem legendarnych wczesnych gier tego studia, w tym Wolfenstein 3D, Doom i Quake.
John pomógł ustalić konwencje gatunku FPS i sam wymyślił termin deathmatch, aby opisać konkretny tryb gry wideo dla wielu graczy.
Obecnie John jest obecny w Internecie w miłej atmosferze. Któregoś dnia podzielił się tym zaskakującym oświadczeniem na Twitterze:
„Bez Nasira nie ma DOOM-a. Jego twórczość była inspiracją dla wielu twórców gier. #programmedbynasir”
Teraz wiemy, że znacznie mniej osób znałoby tego Nasira. Kim jest ta tajemnicza osoba, którą nagle pochwalił także John, i z czym ma ona wspólnego Los?
Nasir Gebelli to irańsko-amerykański programista, znany ze swojej pracy w branży gier wideo. Kiedy zaczynał tworzyć gry na Apple ][, his claim to fame is his work at Square, which dates many years before their merger with Enix. Gebelli programmed the first three Final Fantasy games for the Family Computer. Each of these games demonstrated Gebelli’s genius in expanding what could be proven to be possible on Nintendo’s hardware.
Gebelli’s former co-worker at Square, Ken Narita, was effusive in his praise towards his programming abilities. In an interview translated by Automaton West, he said this:
“Before the NES, he had been programming on a weaker machine, the Apple II, so he was very inventive. He was casually doing things that we would never have even thought of. That’s why he was the perfect programmer for the NES.”
Gebelli was so admired for his programming abilities back in his Apple ][dnikiedydyrektorgeneralnySquareMasafumiMiyamotospotkałgonaimpreziezostałzatrudnionyodrazuOpróczRomeroRichardGarriottiJordanMechnerrównieżpochwaliliprogramistęiwymieniligojakoosobęktórawywarławpływnaichgrywtymmin[daysthatwhenSquare’sCEOMasafumiMiyamotomethimatapartyhewashiredonthespotAsidefromRomeroRichardGarriottandJordanMechneralsopraisedtheprogrammerandcitedhimasaninfluenceintheirgamesincludingthelikesofKsiążę Persji I Ultima.
Tak się złożyło, że Romero zareagował na klip z programu NHK, ponieważ Gebelli stracił kontakt z branżą gier. Po zagraniu w swoją ostatnią grę dla Square Gebelli wcześniej wycofał się z branży i utrzymywał się wyłącznie z pieniędzy uzyskanych od Square. NHK odnalazło go, przeprowadziło z nim wywiad, a nawet skontaktowało go ze swoim byłym Ostateczna fantazja współtwórca, Hironobu Sakaguchi. Poniżej możesz obejrzeć klip przedstawiający zdumienie Gebelliego, gdy dowiedział się, że Sakaguchi został dziadkiem.
To niesamowite, że Romero ponownie przedstawił światu swojego idola. Ale oczywiście robi to właśnie dlatego, że Gebelli był programistą, który go zainspirował. Gebelli również powrócił do sfery publicznej w interesującym czasie, ponieważ jego gry zostały ponownie zaprezentowane współczesnej publiczności w latach Remaster Final Fantasy Pixel szereg. Chwila Los nigdy nie opuściło obiegu, dzieło Romero otrzymało także nowoczesny remake, na który zasługuje wraz z Nightdive's DOOM + DOOOM II. Nie płacą nam za udostępnianie tych gier (stąd brak linków), ale jeśli ta krótka historia Cię zainspirowała, gorąco polecamy sprawdzenie tych gier i poznanie dwóch wielkich, żyjących legend branży.