Łatwo sobie wyobrazić firmy produkujące gry gromadzące gry, ale talent stojący za tymi grami jest ważniejszy.
CMA poczyniła interesującą obserwację, jeśli chodzi o przejęcie przez Microsoft innych firm i studiów zajmujących się grami przed Activision Blizzard King.
Na stronie 11 dokumentu zatytułowanego Addendum to Provisional Findings mieli to do powiedzenia (zredagowano dla jasności):
„W świetle znaczącej zmiany modelu wartości w całym okresie użytkowania ponownie oceniliśmy również dowody na przejęcie innych studiów przez Microsoft.
Potwierdziliśmy, że większość z nich była w istocie nabyciem talentów. Większość studiów przejętych przez Microsoft (z pewnymi godnymi uwagi wyjątkami, takimi jak Bethesda) nie miała regularnych wydań popularnych franczyz gier dostępnych na różnych platformach.
W związku z tym Microsoft nie musiał decydować, czy po tych przejęciach tworzyć gry wieloplatformowe z dużą bazą klientów wyłącznie na Xbox; nabył te studia w konkretnym celu tworzenia ekskluzywnych gier na swoją platformę.
Przejęcia studiów przez Microsoft są różnorodne, jeśli chodzi o rozmiar, gatunek itp. Nie czuli też potrzeby trzymania się tych studiów w zakresie swoich pomysłów na gry, ponieważ wielokrotnie współpracowali z zewnętrznymi studiami.
Ale aby krótko przejrzeć, studia, które posiada Microsoft, obejmują:
Rzadko – jeden raz twórca Banjo-Kazooie games, obecnie główny programista ds Morze złodziei
Mojang – nadal główne studio i zarządca Minecraft franczyzowa
Ninja Theory – studio stojące za nadchodzącą grą Saga Senuy: Hellblade 2
Obsidian Entertainment – obecnie pracuje nad Zewnętrzne światy 2
Z całą pewnością można powiedzieć, że wszystkie te studia tworzyły popularne i cenione gry. Ale nie są na poziomie Call of Duty. Cóż, dam ci Minecraftale nawet ta gra nie jest szczególnie znana z podsycania rywalizacji na konsolach, ponieważ jest to nowszy tytuł wieloplatformowy.
Ale to, co CMA zauważyło, to to, że przejęcia Microsoftu nie polegały na zrobieniu kasyna, ale na dywersyfikacji rodzajów deweloperów posiadanych przez Microsoft, a co za tym idzie, na zróżnicowaniu rodzajów własnych gier tworzonych na konsolę.
Ale jaki jest sens posiadania wielu różnych rodzajów gier? Pozwól, że powiem to w ten sposób. Mogą zdobyć graczy, którzy kupili tę konsolę Xbox One dla jednej większej gry, ale pozostaną przy mniejszych grach, które im się podobają. To może być gracz, który chce grać Diablo IV teraz, ale ma również rozwijające się zainteresowanie Forza Horyzont Lub Piekielne Ostrze zbyt.
To organiczny sposób, aby skłonić graczy do wybrania Xboksa, ale najwyraźniej był to również coś, co miało na celu zbudowanie ich większych przejęć.