Yoshida albo rezygnuje z wojny konsolowej… albo robi to gdzie indziej.
Shuhei Yoshida ogłosił plany opuszczenia PlayStation.
Jak ujawniono na blogu PlayStation, Yoshida ujawnił, że opuści firmę 15 stycznia 2025 r. Następnie wyjaśnił:
„Jestem z PlayStation od początku i to już mój 31 rok z PlayStation. A kiedy dożyłem 30 lat, pomyślałem: hmm, może już najwyższy czas, abym poszedł dalej. Wiesz, firma radzi sobie świetnie. Kocham PS5, uwielbiam gry, które wychodzą na tę platformę. Mamy też nowe pokolenia menedżerów, których szanuję i podziwiam. Jestem bardzo podekscytowany przyszłością PlayStation.
Więc wiesz, PlayStation jest w naprawdę dobrych rękach. Pomyślałem: OK, to jest mój czas.
Yoshida był jednym z założycieli projektu PlayStation w 1993 roku. Zarządzał wówczas programem licencjonowania podmiotów zewnętrznych firmy Sony. Zatem Yoshida zasługuje na uznanie za kluczowe partnerstwa, które pomogły w stworzeniu PlayStation i PlayStation 2, takie jak Namco z Ridge Racer I TekkenaCapcom z Resident EvilGwiazda Rocka z Grand Theft Autoi Square Enix z Ostateczna fantazja.
Stopniowo piął się po szczeblach kariery, począwszy od wiceprezesa Sony Computer Entertainment America w 2000 r., starszego wiceprezesa SCE Worldwide Studios USA w 2007 r., a od 2008 r. był przede wszystkim prezesem SCE Worldwide Studios.
Yoshida stworzył publiczny wizerunek osoby współczującej graczom i wspierającej dużych i małych twórców gier. Mógłby nawet stłumić wojnę konsolową, czule mówiąc o konkurentach Sony. Z pewnością można to porównać do ról, jakie pełnili wobec graczy inni znani i popularni szefowie firm zajmujących się grami, tacy jak Satoru Iwata i Gabe Newell.
Yoshida publicznie wziął na siebie odpowiedzialność za jeden słynny błąd, gdy pełnił tę rolę. Jako prezes SCE Worldwide Yoshida odmówił publikacji FromSoftware Dusze Demonówponieważ samemu Yoshidzie nie podobało się granie we wczesną wersję demonstracyjną gry. FromSoftware zwróciło się następnie do Bandai Namco z prośbą o opublikowanie ich Mroczne Dusze zawody sportowe.
Yoshida nadal pozostawał na tym stanowisku, gdy Sony postanowiło naprawić swój błąd. Pomógł zawrzeć umowę na wyłączność dla FromSoftware Przenoszony przez krew. Dziś, nawet gdyby nie sfinalizowano transakcji z Kadokawą, Sony jest już właścicielem 14% FromSoftware.
Yoshida ustąpił w 2019 roku w mniejszej roli, aby współpracować z niezależnymi twórcami gier publikującymi na PlayStation. W tym czasie Hermen Hulst przejął stanowisko prezesa SCE Worldwide Studios.
Co ciekawe, na pytanie, czy odchodzi na emeryturę, Yoshida odpowiedział na Twitterze:
„Nie, chciałbym pozostać w branży :)”
Być może spodoba ci się czytanie wiadomości Phila Spencera i Davida Scotta Jaffe do Yoshidy, ale warto rozważyć, co Yoshida może planować w następnej kolejności. Skoro tak naprawdę nie wycofuje się z branży jak Jim Ryan, co chce robić poza Sony?
Widzieliśmy, że mógłby przyjąć rolę pedagoga w Japonii i poza nią. Były programista HAL i Nintendo, Masahiro Sakurai, stał się niezależny, aby móc robić te rzeczy, publikując książki i prowadząc wykłady, zanim w ogóle założył swój legendarny kanał na YouTube.
Odwrotną stroną tego jest to, że pójdzie do innej firmy, aby objąć podobne stanowisko. W takim przypadku byłoby całkowicie możliwe, że piekło zamarzłoby i Yoshida zaczął pracować dla Nintendo, a nawet Xbox Japan. Ale jeśli Yoshida wykonała równoległy ruch w taki sam sposób, jak Connie Booth, z Sony do EA, sugerowałoby to, że za kulisami wydarzyło się coś, co doprowadziło do odejścia Yoshidy, w ten sam sposób, w jaki Booth odszedł.
Ale na razie chcielibyśmy pogratulować Yoshidzie 31 lat pracy w PlayStation i dziedzictwa, które zostało już zapisane w historii branży gier wideo.