Mogą też wyjaśnić, dlaczego Sony uznało to przejęcie za dobry pomysł.
Wczoraj informowaliśmy o szokująco szczegółowych i obecnie wysoce kontrowersyjnych plotkach na temat produkcji Zgoda. Dzisiaj mamy interesujące wyjaśnienie niektórych szczegółów tej plotki, które jest przynajmniej częściowo oparte na bardzo dobrych i solidnych badaniach.
Michael Bell jest YouTuberem i pisarzem dla Bellular News. Stworzył nowy film na YouTube, który wyjaśnia rolę UnlikeMonsters w rozwoju Concord i jak odnosi się to do ostatnich plotek.
UnlikeMonsters to firma produkująca gry wideo, która nie prowadzi działalności w taki sam sposób jak firmy takie jak Sony, Electronic Arts czy Konami. Specjalizuje się w programach inkubacji gier, czyli sposobie tworzenia gier, który pozwala im uzyskać profesjonalną konsultację, a nawet finansowanie, zanim jeszcze oficjalnie otrzyma zielone światło lub pozyska wydawcę.
TRENDY
Plotka: GTA 6 wewnętrznie opóźnione do 2026 roku, Jason Schreier nie może potwierdzić ani zaprzeczyć (jeszcze)
Krążą gorące plotki na temat Grand Theft Auto 6 i wiele osób nie chce, żeby okazały się prawdą.
Przeczytaj więcej
Najprościej można to wyjaśnić w ten sposób, że jest to coś w rodzaju Steam Early Access. Podczas gdy twórcy nie pokazują jeszcze gry publicznie, mogą już znaleźć podmioty chętne wydać na nią pieniądze, a także mogą uzyskać pomoc od weteranów. To sposób tworzenia gier, który ułatwia nowym absolwentom i nowicjuszom wejście do branży, ale może być również wykorzystywany przez ugruntowane firmy.
Działalność firmy likelyMonsters nie polega na wydawaniu gier wideo. Zamiast tego pomagają tworzyć te gry i projekty, mając nadzieję, że później będą mogli je sprzedać innym firmom.
Bell potwierdza, że praca nad Unlike Monsters rozpoczęła się Zgoda w 2016 r., dwa lata przed założeniem Firewalk Studios. Jak przypuszczaliśmy, możliwe, że gra powstała przed studiem, jeśli była konceptualizowana i prototypowana w programie inkubacyjnym.
Teraz kluczowymi szczegółami tutaj były fundusze, jakie otrzymało Unlike Monsters. Bell nie mógł potwierdzić, ile zebrali, kiedy zostali założeni, ale potwierdził 18 milionów dolarów zalążkowych w 2019 roku, a co najważniejsze, 250 milionów dolarów rundy finansowania w 2022 roku. Wiemy, że Unlike Monsters miało inne projekty inkubacyjne niż Zgodawięc pieniądze te poszły na coś więcej, niż tylko na tę grę.
Jak informowaliśmy, Sony ogłosiło partnerstwo z Firewalk w 2021 r. i rozpoczęło własną zbiórkę funduszy na ten cel Zgoda. Sony nie było właścicielem Zgoda i Firewalk, ale pomogli Firewalk znaleźć innych inwestorów, a nawet zdobyć dla nich własny budynek. Sony oficjalnie przejęło Zgoda i Firewalk w kwietniu 2023 r., na miesiąc przed ogłoszeniem tytułu na PlayStation Showcase.
Bell twierdzi, że część tych 400 milionów dolarów stanowił koszt zakupu samego Firewalk Studios. Ponieważ Firewalk był projektem inkubacyjnym, obejmowałby on również koszt zwiększenia liczby pracowników i uczynienia z nich większego studia. Przedstawia również interesujący argument, dlaczego Sony chciało w ogóle dokonać przejęcia.
Deviation Games to kolejne studio tworzące grę typu live-service dla Sony. Podpisali tę umowę w 2021 r., ale rok później ich współzałożyciel Jason Blundell opuścił studio. Później dowiedzieliśmy się, że Deviation miało zwolnienia w maju 2023 r., w tym samym miesiącu, w którym Sony ujawniło Zgoda. Zgłosiliśmy plotkę, że Deviation zamyka się, ponieważ wyłączność na usługę na żywo została anulowana w marcu tego roku. Deviation ogłosiło zamknięcie dwa miesiące później.
Bell uważa, że Sony poczuło się zranione sytuacją Deviation Games, ponieważ nie było właścicielem studia. Nie wiemy, co działo się za kulisami, ale Bell spekuluje, że Sony chciałoby nadal finansować grę, niezależnie od tego, co działo się w Deviation. Gdyby sami byli właścicielami studia, mogliby interweniować w sposób, który mógłby uratować projekt i firmę.
Jeśli ocena tej plotki przez Bella jest prawidłowa, Sony dostało to, za co zapłaciło. Udało im się uratować Zgoda i Firewalk Studios. Niestety, nie byli w stanie również upewnić się, że Zgoda byłaby udaną lub popularną grą. I tak okazało się, że jest to jeszcze gorsza sytuacja niż ta, która miała miejsce w przypadku Deviation Games.
Jesteśmy pewni, że wkrótce pojawią się inne raporty, które wyjaśnią sprawę, jeśli Zgoda naprawdę kosztowało 400 milionów dolarów. Kiedy reporter Kotaku Ethan Gach napisał na Twitterze, że „400 milionów dolarów to nie jest kwota, którą słyszałem”, nie powiedział, że powiedziano mu, że jest wyższa lub niższa. Jeśli źródło Moriarty'ego pojawi się ponownie, być może rozmawiając teraz z kimś innym, lub inne źródła wtrącą się, spodziewamy się, że ostatecznie dojdziemy do konsensusu co do tych szczegółów. Chyba że kolejny przeciek w Sony ujawni wszystkie te brudy.
W każdym razie gorąco polecamy film Bella na ten temat. Możesz go obejrzeć poniżej.